onsdag 6 oktober 2010

Årets nobelpristagare?

Imorgon ska det ju tydligen tillkännages, vem som blir årets nobelpristagare i litteratur! Har ni några chansningar? Under 2000-talet har de delats ut enligt nedan:
2000 Gao Xingjian
2001 V.S. Naipaul
2002 Imre Kertész
2003 J.M. Coetzee
2004 Elfriede Jelinek
2005 Harold Pinter
2006 Orhan Pamuk
2007 Doris Lessing
2008 Jean-Marie Gustave Le Clézio
2009 Herta Müller

Müller läste vi ju förra året och om vi ska hålla det som tradition att läsa nobelpristagaren så tycker jag ändå att man kan ha vissa förhoppningar? :) Jag har läst på flera ställen att de tippat Philip Roth eller Joyce Carol Oates. Jag tror inte Oates får det. Men jag kan mycket väl ha fel, det är inte som om att jag sitter på någon information.
Alice Munro har jag också sett nämnas ett gäng gånger, även Haruki Murakamis namn har jag läst på ett par ställen. Amos Oz känns alltid aktuell när det börjar bli läge för pristagaren att tillkännages och kanske är det hans tur i år? Jag hoppas på Oz eller Murakami. 
Vad har ni för gissningar och förhoppningar? Här kan ni läsa vad andra experter har för gissningar.

2 kommentarer:

  1. jag får tippa på Oz eller Murakami. jag har faktiskt bara läst en Murakami. fågeln som vrider upp världen. men jag tänker läsa alla.
    jag var säker på jag hade läst något av Munro men en snabbkoll av hennes titlar säger mig inget.

    SvaraRadera
  2. Jag hoppas också på Oz eller Murakami, mest för att jag faktiskt har läst böcker av dem. Tydligen har Cormac McCarthy seglat upp i toppen nu, tätt följd av Tomas Tranströmer. Skulle iofs vara kul om Tranströmer får priset, det var väl ett tag sedan en svensk vann. Men det lär väl sluta med någon obskyr poet från Övre Volta som man aldrig har hört talas om ändå...

    SvaraRadera