onsdag 27 april 2011

Den utstötte, diskussionen

Jag har läst ut den så jag kör på redan nu med frågor! Jag ska fundera på dem och svarar själv i en kommentar senare!
1, Hade ni hört talas om denna bok tidigare?

2, Hur känner ni ang beskrivningen av föräldraskapet i boken? Hade Alice kunnat föhålla sig annorlunda och hade det spelat roll i hur riktningen relationen mellan Lewis och hans far tog?

3, Känns berättelsen trolig eller driven till sin spets?

4, Vad tyckte ni om Lewis? Hur kom det sig att han blev så utanför? Det började redan innan branden menar jag? Var var de vuxna som hade kunnat reda upp det här?

5, Idioten, nej förlåt Kits pappa, var han bara sjuk i huvudet eller trodde han någonstans att hans agernade skulle leda till något gott?

6, Vad skulle ni ge boken för betyg på en skala 1-5

4 kommentarer:

  1. 1. Boken var okänd för mig. Ett oskrivet blad. Inga förväntningar.

    2. Det känns väl som att det var fadern som borde ha förhållit sig annorlunda? Nog för att mammans död var en tragedi även för honom, men man har ändå ansvar för sina barn. Han borde gievtvis ha talat med Lewis och hjälpt honom att förhålla sig till sorgen och se mer till hans känslor och behov innan han gifte om sig.

    3. Ganska trolig, tycker jag. Jag tyckte att Lewis kaotiska och trasiga inre gestaltades på ett bra sätt. Stark, men ändå lågmält och inte övertydligt som det ibland blir i denna typ av böcker. Jag saknade lite information om vad somhände i fängelset. Han måste ju ha tänkt en hel del på det efter att han kom ut?

    4. De vuxna borde verkligen ha stöttat Lewis mer. Det känns som att de fick för sig att Lewis hade dödat sin mamma och spred sin rädsla för honom till sina barn. Helt vansinnigt!

    5. Han var nog känslomässigt störd. Och mamman då? Som låtsades som ingenting?! Skickade de egentligen bort Kit för att de ville tysta henne eller för att hon skulle slippa mer stryk? Det första, tror jag, men som Kit själv sade så skulle säkert hennes mamma få ta skiten igen.

    6. Jag ger den en 4:a. Jag gillade den.

    SvaraRadera
  2. 1, Jag hade inte hört talas om varken boken eller författaren utan snubblade över den när jag köpte 4-betala-för-3.

    2, Jag vet inte om Alice kunnat förhålla sig så mycket annorlunda iom att hon inte fick ngt stöd från pappan. Möjligen kan jag tänka att om hon varit starkare och ställt mer krav på pappan så skulle han kanske ha förändrats och då hade relationen mellan alla tre blivit bättre.

    3, Jag tycker absolut att det kändes rätt realistiskt, det utspelar sig ju i ett mindre samhälle där den här typen av saker lätt spårar ur och får konstiga proportioner. Och om jag då dessutom lägger till mina fördommar till femtiotalet och England så känns det inte alls konstigt.

    4, Eg så känns det som om jag svarat på denna frågan redan i punkt tre. Det fanns ingen "normal" vuxen under hela boken förrens precis i slutet när Lewis träffar en läkare efter att ha blivit misshandlad.

    5, Kits pappa (som passande hette Dick om jag inte minns fel? ;)) var ju sjuk på något sätt det var rätt tydligt. Och mamman var väl ett typisk offer för våld i hemmet? Fast hon saknade onekligen tigerinstikten att skydda sina barn i alla lägen. Jag tror precis som Äppelträdet att de skickade bort Kit för att hon inte skulle vara till "problem".

    6, Även av mig får den en fyra.

    SvaraRadera
  3. jag har läst ut boken, svar kommer!

    SvaraRadera
  4. Sorry att jag inte kommenterat tidigare, har varit lite för mycket på jobbet på sista tiden. Men här kommer mina svar! :-)

    1. Jag hade varken hört talas om författaren eller boken, kul att få bekanta sig med någon ny på det här sättet! :-)

    2. Föräldraskapet (eller -skapen) är ju riktigt hemska...mest på grund av oförmåga och det är på sätt och vis lika hemskt som om det skulle bero på elakhet, eftersom det känns så "onödigt". Det hade nog varit svårt för Alice att förhålla sig på något annat sätt, men visst är det möjligt. Alla personer i en relation/grupp påverkar ju helheten.

    3. Absolut trovärdig.

    4. Han kanske var lite socialt handikappad redan från början och sedan blev det riktigt skruvat i kombination med omständigheterna.

    5. Han var psykopat, i hans värld gjorde han rätt, men han saknade empati så vad som var rätt för honom utgick bara ifrån honom själv.

    6. Den får en 4:a. Bra story.

    SvaraRadera