torsdag 30 juni 2011

Nam Les Båten, typ hundra år senare



Det känns som att jag ber om ursäkt nästan varje gång jag är inne på den här bloggen. Fy på mig! Men jag vill verkligen hänga kvar och hänga med. Upwards and onwards, det kan bara bli bättre, eller hur?

Jag tror att det i alla fall är några fler än jag som läst den nu, så här kommer diskussionsfrågorna:

1. Den här novellsamlingen har ju varit rätt omskriven. Uppfyllde den dina förväntningar?

2. Var det någon av novellerna som du tyckte bättre om och i så fall varför?

3. Vad tycker du rent allmänt om att läsa noveller, jämfört med romaner?

Dass war alles för den här gången, hoppas att några av er är bättre bloggare än jag, i så fall har jag hoppet uppe om lite diskussion här, även om jag dröjde med frågorna.

4 kommentarer:

  1. jag tyckte om närheten, känslan här och nu i den första novellen.

    SvaraRadera
  2. 1. Jag har helt missat skriverierna och hade inga förväntningar alls.

    2. Oj, svår fråga så här långt efter att jag läste ut boken. Jag var mest imponerad av författarens sätt att hoppa i tiden och mellan så olika världar. Han måste ändå ha varit väldigt påläst för att skildra de olika miljöerna och anpassa språket efter dem.

    3. Jag läser mest romaner och har en tendens att gilla väldigt omfångsrika och långa. Noveller är däremot perfekta som kortare tidsfördriv. Det är utmärkt att ha en samling noveller i väskan för att läsa på bussen eller i ett väntrum. Däremot tycker jag att det blir lite konstigt att sträckläsa en novellsamling. Jag vet inte om jag ska läsa dem helt fristående eller leta efter en röd tråd.

    Kan du inte komma på några mer specifika frågor från de olika novellerna? Det är nog lättare att diskutera då.

    SvaraRadera
  3. 1, Jag hade inte jättehöga förväntningar trots det jag läst om den innan, kanske lite för att det är en novellsamling?

    2, Jag gillade första novellen! Minns inte vad den hette (och har inte boken här) den om en en man som får besök av sin far? Den var så talande och direkt? Kanske är det min favorit för det var just den första? Den som gjorde att jag fastnade i boken?

    3, Jag inbillar mig att jag inte är så förljust i noveller. Men så börjar jag läsa en novellsamling och inser att det är ju det ultimata formatet. Men ibland känns det tunnt. Jag kan vilja läsa mer. Svepas med i figurernas liv lite längre. Precis som Äppelträdet skriver så tycker jag det är svårt att veta om jag ska leta efter en röd tråd mellan novellerna eller om de är helt fristående. Och ofta letar jag efter en röd tråd, trots att det uppenbarlingen inte finns. Nej jag vet inte. Varva många romaner med en och annan novellsamling är nog min melodi.

    SvaraRadera
  4. 1. Jag hade läst en hel del om boken och författaren innan, men novellsamlingen levde faktiskt upp till mina förväntningar!

    2. Jag håller med Äppelträdet...mins inte riktigt, men jag är också imponerad över Nams förmåga att skildra så olika världar med en sådan närhet. Tror kanske att jag gillade Båten (den sista) eller den om det colombianska gänget bäst.

    3. Jag gillar noveller (men romaner också så klart), men noveller verkar inte så gångbart just i Sverige...undrar varför?

    Och Äppelträdet, jag ska fixa det till nästa gång det är min tur. Den här gången gick det för mycket tid mellan att jag valde bok, läste den och sedan skrev inlägget, bl.a. för att jag inte kunde logga in här. Hade ju kunnat förbereda frågorna ändå, men nu blev det inte så den här gången pga tidsbrist.

    SvaraRadera