fredag 1 juni 2012

IQ84 - frågor

Jag har försökt snickra ihop lite frågor om Majboken:  IQ84.


1. Den här boken rörde sig lite i gränslandet mellan fantasi och verklighet, tankar om det? Hur var balansen tycker du?

2. Var det några av karaktärerna i boken som du fäste dig vid speciellt, tyckte om eller ogillade särskilt?

3. Det fanns en hel del referenser till Orwells 1984, jag har själv inte läst den så jag undrar vad ni som gjort det tänker om det?

4. Little people och deras puppa. Vad har du för tankar om det?

5. Sex skildras en del i boken, ofta är det otraditionellt. Några tankar om karaktärernas förhållande till detta?

6. Vad är ditt betyg och vill du läsa de två andra böckerna?

4 kommentarer:

  1. Jag älskar Murakami just för hans fantastiska förmåga att röra sig i gränslandet mellan fantasi/dröm och verklighet och för hans personporträtt. Så på fråga 1 svarar jag att han lyckas balansera perfekt precis som vanligt. Det blir aldrig löjligt eller överdrivet. På fråga 2 säger jag att jag fascineras av hans sätt att bygga upp karaktärer med mycket besynnerliga drag som jag som läsare accepterar som de är. Jag sympatiserar med dem alla.

    3. Jag har läst den, men minns för dåligt. Jag blir sugen på att uppdatera mig.

    4. Åh. Jag vill veta mer. Det verkar helskumt. Vad handlar det om?

    5. Även här tycker jag att författaren lyckas hålla sig på rätt sida och undvika det banala. Det blir en del av det märkliga som är gemensamt för karaktärerna.

    6. Jag sätter en femma, men det är riskabelt. Det bygger på att fortsättningen är lika bra. Jag kommer att läsa böckerna inom kort.

    SvaraRadera
  2. 1,Som Äppelträdet säger, Murakama har en fantastisk förmåga att skriva! Man visste inte alltid vad som var fantasi eller verklighet i boken, och i slutet av boken gjorde att jag ville slänga mig över nästa bok.

    2,Jag gillade bägge huvudkaraktärerna lika mycket. Det växelvisa skrivandet gjorde att man dels både höll i sär dem, men ändå höll ihop dem.

    3,Det var många år sedan jag läste Orwells bok. Jag hittade en del referenser, men som Äpplet säger som blir man sugen på att läsa om den

    4, Jag fick inte alls grepp om Little people och vad det kunde vara för några. Det var helmystiskt.

    5, På något sätt så flöt sexet in i handlingen och med karaktärerna

    6, Ja, jag vill läsa de andra böckerna! Det känns ioförsig som väldigt mycket med tre böcker, men jag tror att tvåans bok kommer avgöra en hel del där. Jag tycker inte att det var hans bästa bok dock (jag älskar Norweigan wood). Jag ger boken en fyra.

    SvaraRadera
  3. Intressant! Norwegian Wood är den av hans böcker som berört mig minst. Jag gillade verkligen den här! Och Kafka på stranden! Och Fågeln som vrider upp världen!

    SvaraRadera
  4. Jag måste ju svara här. Nu har jag redna hunnit läsa bok2 också, så jag ska verkligen försöka att inte blanda ihop något här...

    1. Jag håller med om att han är bra på att balansera här. Men den här boken är nog ändå den med mest fantasi-inslag.I övriga böcker har det varit subtilt, lite i gränslandet men ändå med en möjlighet att det finns en naturlig förklaring. Men de två månarna är väldigt konkreta och när little people travar ut ur flickans mun och börjar göra en puppa, då känns det inte otydligt längre. Jag blev väldigt förvånad att det kom så tydliga fantasiinslag, men jag ogillar det inte, det var bara annorlunda.

    2. Ja, jag gillar huvudkaraktärerna och även flickan Fukaeri har något som jag vill veta mer om. Jag upplevde dock en sorts stämning som gjorde att jag hela tiden undrade om det var onda eller goda karaktärer när de introduceras,Exempelvis den gamla damen. Var det någon av er andra som tänkte på det?

    3. -- (jag får läsa den någon gång)

    4. Jag har svårt att skriva något här. Jag tänkte först att de eventuellt var omskrivning för något, eller ja. Men som sagt, sedan klev de fram och efter andra boken vet jag ännu lite mer...

    5. Jag funderade på i hur stor utsträckning deras förhållande till sex var "skadat" eller om de bara var "moderna". Med modernt tänker jag att ta det man behöver och utan att kärlek behöver vara inblandat. Men tänker nog ändå att både Tengo och Aomame har ett något skadat förhållande till det.

    6.Jag har som sagt redan läst nummer två och är lite arg att inte trean finns som pocket än. Men jag ska definitivt läsa den! Jag tror det blir en svag femma från mig.
    Jag har tidigare läst Norweigan wood, sputnik älskling men tycker att south of the border west of the sun varit den bästa jag läst av honom. Men då har jag inte läst någon av dem som Äppelträdet rekommenderar. Jag planerar att läsa alla böcker jag kan, men inte direkt efter varandra för jag vill inte blanda ihop dem. De behöver lite tid!


    För övrigt så har jag gärna en påföljande diskussion med de som vill, någon gång när alla böckerna är utlästa.

    SvaraRadera