tisdag 25 september 2012

Dödssynden en diskussion.

Oj. Jag tyckte verkligen inte att det var lätt att komma på frågor till den här. Den berörde mig allt för mycket och på många plan.
1, hur tyckte du att berättarjaget fungerade?
2, vad gillade du spåret om Boo?
3, hade du läst den tidigare? Hur upplevde du den isf nu kontra då?
4, vilket upplevde du som bokens tema? rasfrågan? Klassfrågan? Genusfrågan? Allt?
5, tycker du den känns aktuell? Den skrevs ju för drygt femtio år sedan.
Slutligen vad tycke du om boken? Mina svar kommer i en kommentar senare.

5 kommentarer:

  1. Kul, jag ska fila på mina svar!

    SvaraRadera
  2. Här kommer mina svar!

    1. Jag tyckte det funkade bra på något charmigt vis, samtidigt som jag kände att jag störde mig på det, på att historien på något vis blev förminskad genom att den sågs ur ett barns ögon.
    2. Gillade mycket, även om det kändes lite platt på slutet, lite som en antiklimax på nåt vis.
    3. Har aldrig läst förut!
    4. Allt, faktiskt. Men om jag skulle förklara boken är det nog rasfrågan jag skulle ta upp.
    5. Alltså ja, på ett vis tyckte jag det även om väldigt mycket såklart har förändrats vad gäller ras och genus. Och det där med att pappan inte anses kunna ta hand om barnen själva, att det "förstör flickan". Men den skulle kunna skrivas om till nutid med samma tema utan problem. Särskilt om man tittar till den amerikanska södern...

    Vad jag tyckte? Alltså jag gillade den, men jag tyckte den var seg ibland. Jag hade svårt att ta mig igenom den, särskilt när jag försökte läsa den på engelska med all slang (så jag köpte den svenska versionen istället, den fanns inte tillgänglig på bibbland först). En viktig bok på den tiden, tror jag absolut. Och jag gillade slutet, där man får ana hur det faktiskt gick till men att det aldrig uttalas. Hamnar inte på min topplista, men definitivt på min "bok man bör läsa"-lista!

    SvaraRadera
  3. Och här är mina:
    1. Jo, det fungerade bra. Jag tyckte nog att det var väldigt välplanerat att se det genom barnets ögon, för då blev det mer att man fick tänka lite själv. Hon förstod ju inte allt som hon såg och hörde, men det kunde vi göra. Ibland kanske något tillrättalagt, men ändå fint.
    2. Jag gillade boo. Hard not to? Han var en spännande bifigur.
    3. Nej har inte läst förut, och jag tror inte jag hade läst den om det inte var för bokyllet! :)
    4. Ja allt. Men liksom att alla är fina och att det spelar roll ifall du gör bra grejjer, även om du inte kan förändra världen så kan du förändra din lilla bit, litegrann.
    5. Jo absolut. Att även om "alla" tycker något så måste du ändå stå upp för det du tycker och tror. Annars är man bara en liten lort, som astrid skrev. Och det var inte den här pappan inte. Det känns alltid aktuellt. Det var mycket hjärta i den här boken.

    Jag tyckte om den. Men jag måste ändå fråga, tyckte ni att den här inledningen och slutet med den brutna armen gav en extra dimension? Just första sidan fick mig att oroa mig för att det skulle vara en extremt krånglig bok. Jag fattade ingenting och fick läsa om flera gånger. Men efter bara några sidor till, så gillade jag den. Sen flöt den på rätt bra tycker jag, och den var ganska lättläst enligt mig. Men jag tyckte nog att den inledningen var lite långsökt. eller nåt :)
    Jag gillade också slutet. Jag tycker den är en stark fyra. Jag tänker en klassiker som faktiskt är bra! (och fin!)

    SvaraRadera
  4. 1, jag tyckte det funkade bra. Jag tycker att vi som läsare tvingades att tänka lite extra just på grund av detta.

    2, Jag gillade Boo och att det ändå lades så mycket energi på honom i boken. Eller snarare myten om honom kanske?

    3,Nej jag har inte läst den tidigare dock har jag länge velat göra det!

    4, Jag tycker också att man kan säga att den hade allt som tema men huvudtemat kanske ändå är rasfrågan. Även om det också läggs ganska stor vikt vid hur folk tycker att en flicka ska bete sig, ha påsig, säga osv.

    5, Tyvärr tycker jag att den fortfarande känns aktuell. Kanske just för att den tar upp så många .. problemområden som jag nämnde i förra frågan`? Genus, ras, klass?

    Jag tyckte jättemycket om boken! För mig var det absolut en femma. Den var väldigt detaljrik och därför tog det längre tid att läsa den än vad jag hade förväntat mig.

    SvaraRadera
  5. Jag kan egentligen bara säga att jag håller med. Jag hade boken hemma, men hade inte läst den. Jag tror att jag köpte den när jag funderade på bokval till min andra bokcirkel och då föll väl lotten på ett av mina andra förslag istället. Jag hade inga direkta förväntningar på boken, men gillade den.

    Jag tyckte om att boken berättades ur ett barns perspektiv och tycker att det gjordes på ett mycket bra sätt. Jag fick tankar på hur jag behandlar mina egna barn och funderade över att jag kanske förminskar dem ibland.

    Språket var bra, det rika persongalleriet genomarbetat och spännande, det fanns många viktiga teman och den känns aktuell än idag. Jag tyckte kanske att den var lite tillrättalagd på slutet och jag håller med Annan om att inledningen var lite krystad, men jag ger boken en fyra.

    SvaraRadera