måndag 12 november 2012

Grand final i skojarbranschen - diskussion

Är ni redo? Jag kör så får ni svara när det passar.

1. Hur gillade du sättet boken är skriven på? Kunde du skilja Lillemors nutid från dåtid från fiktion?
2. Hur mycket självbiografiska inslag tror du att det finns i boken?
3. Vad fick du för bild av Babba? Hur skiljde sig Lillemors bild av den bild som framstod i hennes egen berättelse?
4. Vad tror du att Lillemor tänkte att de skulle omarbeta i den roman som Babba nu hade skrivit?
5. Betyg?

Fyll gärna i med andra tankar och frågor!

7 kommentarer:

  1. Skäms för att säga att jag inte läst den ännu... Vet inte varför det tar emot? Kanske behöver höra hur fantastiskt bra den är för att klara av att öppna pärmarna bara och sen bli fast? Läser faktaböcker och deckare så det sprutar ur öronen men har inte ens öppnat denna. Varför blir det så ibland?!

    SvaraRadera
  2. Jag har en del sidor kvar kom igen Jojjan! öppna pärmarna :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den ligger nerpackad i väskan så ikväll ska jag banne mig öppna pärmarna, tack Annan för sparken!

      Radera
  3. Nu är jag klar, så jag gissar att jag blir först ut!

    1. Ja jag gillade det och vad jag minns hade jag inga problem att följa vad som var vad. Men jag är osäker på vad du menar med fiktion. Jag såg det mer som deras olika sanningar?
    2. Det är spännande att tänka på. Men jag tror egentligen att det mest är delar i Lillemors liv och uppväxt som är likt. Inte själva plotten. Tror någon annan det? Det är ganska briljant isåfall!
    3. Jag kombinerade väl ihop bilden av Babba ur bådas berättelser. Det var inte svårt att tänka att det hon själv såg sig som kunde te sig annorlunda ur andras ögon. Jag vet inte riktigt vad jag ska ta för exempel, för det känns liksom enkelt alltihop. Men det känns som att hon behövde Lillemor mycket men kanske utan att riktigt inse det, eller uppskatta det åtminstone. Hon tyckte det var ganska självklart att Lillemor skulle ställa upp på att vara hennes mask mot världen.
    4. Jag tyckte att slutet var härligt hintande om att det var just den redigerade boken vi nyss läst. :)
    5. hm. jag tror en fyra.
    Men en kommentar, jag kände att jag missade en hel del för det var så himla mycket referenser. Det gör att jag blir lite ledsen. Men jag hade ju ändå behållning av den :).

    SvaraRadera
  4. Nu kanske jag borde lägga in svar också!

    1. Jag gillade det också, men kände mig ibland bortkollrad. På ett positivt sätt. Ibland var det inte helt tydligt vad som var Lillemors tankar i nutid, hennes tankar om dåtid eller vad Babba skrivit. Och vem vet om Babbas bok var hennes syn på sanningen eller fiktion?
    2. Jag är inte så påläst om Kerstin Ekman, men vet att hon satt i Svenska Akademien och tänker därför att det finns självbiografiska inslag. Då funderade jag på vad mer som var taget ur hennes eget liv. Äktenskapet? Den problematiska styvsonen? Relationen till mamman?
    3. Jag tyckte att det var spännande att fundera över om Babba var den författande person som hon själv ville vara eller om hon mer var en inspiration för Lillemor som i själva verket skrev böckerna. Det var intressant att fundera över Babbas besatthet av Lillemor öht. Hon var nästan som en stalkare trots att Lillemor försökte skaka av sig henne upprepade gånger under åren. Det var egentligen inte förrän i upplösningen som det blev Lillemor som desperat sökte upp Babba.
    4. Åh, jag gillar Annans tanke. Jag undrade mer över att det hade verkat som att det i normala fall var Babba som skrev texterna och Lillemor som skrev rent. Nu hade ju Babba själv skrivit rent, varför skulle Lillemor då lägga sig i?
    5. Den får en fyra av mig också. Jag tyckte att historien kändes banal emellanåt. Språket var lite väl lättsamt och titeln känns fånig, men vid närmare eftertanke innehåller boken många dimensioner och mycket att fundera över. Historien är genial.

    SvaraRadera
  5. Jag ska ärligt erkänna att jag har svårt att ta mig igenom boken... har haft den med mig och börjat läsa den (tack Annan för peppen!) men fastnar inte i historien eller språket. Har dock inte gett upp den helt än utan lånade om den så jag har den under hela julhelgen också, om det nu skulle gå så långt. Bättre sent än aldrig...?!

    SvaraRadera
  6. Det är iaf ett rafflande slut! (lite mer pepp) jag hade lite svårt att komma in också, men jag är nöjd att jag läste den ändå! :)

    SvaraRadera