torsdag 20 juni 2013

Väldigt sällan fin, någon form av diskussion

Jag började igår läsa på den här periodens cirkelbok istället för Väldigt sällan fin så den får nog ses som, iaf pausad från min sida nu. Jag har svårt att ställa några frågor, har läst kanske .. 150 sidor ugenfär. Jag kom in i den väldigt snabbt och tyckte den var jättebra sen blev jag sjuk och läste inget alls och nu undrar jag
1, Har ni läst den?
2, om inte vad fick er att sluta?
3, vad tyckte ni andra?

Tja. Svårt att komma på frågor till en bok jag inte läst klart känner jag. Kommentarsfältet är fritt, skriv från hjärtat vettja!

4 kommentarer:

  1. 1. Jag har läst kanske en tredjedel, sen fastnade jag. Började läsa "torsdagsbarn" och läste ut den samma dag vilket gav mig svar på att det egentligen inte är en lässvacka, utan en boksvacka.

    2. Jag gillar temat, handlingen och vill veta vad som sker, men jag stör mig på hur den är skriven. Jag har svårt att veta vad som är dialog och vad som är tankar, blir således helt förvirrad och tappar intresset.

    SvaraRadera
  2. 1. Jag har läst den.

    3. Jag tyckte den var lite, vad ska man säga, tuggig bok. Alltså, kanske inte precis svårläst, men lite ändå. Kanske som Jojo skrev att det ibland var svårt att veta vad som hände i hans huvud och i "verkligheten". Dock så kom jag in i den mer. Sen störde jag mig tyvärr på att jag läst baksidestexten och udnrade hela tiden när han skulle åka tillbaka egentligen.

    Jag tyckte att den tiden i Eritrea var mycket intressant för då blev det än mer tydligt att han inte interagerade med folk riktigt och han knuffades allmer ut ur sin inbundenhet, på något vis. Han var ju sjukt introvert annars. Även om han blev uppplockad av nymuslimen och Anna så visade han inte sig själv något vidare med dem. Han hängde bara på vad de tyckte fast samtidigt med ett fast grepp om att han lite såg ner på allt som andra sa och gjorde kändes det som. Det känns som att det intressanta med boken för mig var tanken på skillnaden mellan hur han tänkte om sina relationer med "folk" och hur en kunde tänka sig att "folk" upplevde saken. Lite samma sak med hans pappa och övriga familj det kom ju lite intressant bakgrundsfakta som satte hans pappa i ett helt annat ljus i slutet. Nu känner jag att jag svamlar lite, men så blev det i brist på andra frågor :)

    Jag tyckte den fick en 3:a. Mest för att den var intressant.

    SvaraRadera
  3. Jag har läst den och gillade den faktiskt.

    Jag funderade mycket kring var författaren hade hämtat inspiration till boken. Var den på något vis baserad på verkliga personer i hans närhet?

    Jag tyckte att det var intressant att följa tankarna hos den här mrkliga människan. Han var, som Annans säger, extremt introvert och på något vis både fördomsfull och fördömande. Samtidigt törstade han uppenbarligen efter socialt umgänge. Han kunde ändå inte låta bli att tycka om de udda fåglar som ville bli hans vänner.

    Jag ger den en fyra, kanske av den lite svagare sorten.

    SvaraRadera
  4. Jag tror, men har ingen aning, att han hämtat den från sig själv. :)
    Han är också skelögd på bakomslaget. Dock så är det mycket mycket mycket fördomsfullt av mig att tänka så. Men jag tror ändå det :)

    SvaraRadera